دسته‌بندی نشده

بررسی شمع خودرو

شمع خودرو

بررسی شمع خودرو

موتور خودرو از اجزای بسیاری تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ای را به عهده دارند.یکی از این اجزا شمع خودرو است که وظیفه آن ایجاد جرقه و مشتعل نمودن مخلوط سوخت وهواست . هسته داخلی همه شمع ها از ماده مس ساخته شده ولی بسته به جنس الکترود مرکزی(center electrode)الکترود کناری(ground electrode)انواع مختلفی دارند.

انواع شمع خودرو موجود عبارتند از:

1-شمع های دارای هسته مسی

2-شمع های پلاتینیوم

3-شمع های دوبل پلاتینیوم

4-شمع های ایریدیم

5-شمع های دوبل ایریدیوم

شمع مناسب برای خودرو شما باید ویژگی هایی از قبیل هدایت بالا، جنس سخت وهمچنین مقاومت در برابر حرارت را داشته باشد.مورد آخر را شما می توانید از طریق کد حرارتی شمع مورد نظر بررسی نمایید.

شمع های جند پلاتین (چندالکترود):

با توجه به نوع طراحی موتور انواع مختلفی از شمع تولید می شود که از نظر تعداد الکترود به دو دسته تک الکترود و چند الکترود تقسیم می شوند، شمع های چند الکترود غالبا 2یا 4 الکترود هستند.مزیت شمع های چند الکترود نسبت به تک الکترود عمر بیشتر آنهاست وهمین امر سبب شده که بیشتر از این نوع شمع ها استفاده شود.تصور غلطی که در مورد شمع های چند الکترود رواج پیدا کرده این است که در هر بار انفجار در این شمع ها دو جرقه ایجاد می شود که چون یک جرقه بیشتر از شمع های معمولی است شتاب بیشتری به موتور می دهد.

تفاوت شمع سوزنی بامعمولی:

شمع های معمولی داخل بازار ازجنس نیکل ساخته شده وکد حرارتی آنها 400 درجه می باشد و حداکثر عمر آنها 300000 کیلومتر است.همچنین جرقه حاصل از آنها به دلیل تخت بودن الکترود مثبت منظم نبوده وهمین عمر سبب می شود تا مصرف سوخت بالا رفته وموجب خام سوزی شود.

اما در شمع های سوزنی الکترود مثبت آن ها به شکل سوزن نوک تیز می باشد و این امر سبب می شود که جرقه حاصل از شمع متمرکز، منظم و قوی تر از یک شمع معمولی باشد.ایجاد جرقه منظم وقوی باعث می شود که سوخت به طور کامل بسوزد وهمه انرژی آن آزاد شود و همین امر موجب کاهش مصرف سوخت وافزایش شتاب وکاهش صدا ولرزش موتور اتومبیل می شود.

در نتیجه به یقین می توان گفت معایب شمع سوزنی به مراتب کمتر از نوع معمولی بوده ومصرف آن بیشتر توصیه می شود.

مشخصات فنی شمع خودرو:

شمع خودرو به لحاظ فنی از اجزایی ساخته شده است که عبارتند از:

  • قسمت فلزی شمع
  • عایق یاهمان چینی
  • الکترودها(پلاتین ها)
  • واشرها
  • مهره سر شمع
  • پودر هوا بند

نشانه های خرابی شمع خودرو:

یکی از نشانه های خرابی شمع خودرو سیاه شدن آنهاست . همچنین ساختمان شمع دارای یک عایق چینی است که اگر آسیب دیده باشد یا ترک خورده باشد اختلاف پتانسیل لازم در دو سر الکترودهای آن ایجاد نشده در نتیجه جرقه ای نخواهیم داشت واین امر سبب میشود که یکی از سیلندر های خودرو شما کار نکند.این مشکل خود را با خوب کار نکردن خودرو ،صدا و لرزش بیش ازحد در اتومبیل نشان می دهد که تشخیص آن توسط راننده چندان دشوار نمی باشد.

اگر در زمان مناسب اقدام به تعویض شمع نشود خودرو دچار مشکلات پیچیده تری می شود که جبران آن هزینه های بیشتری را به دنبال دارد.

سایت و فروشگاه تاپ یدک مفتخر است لوازم یدکی های مورد نظر خودرو های چینی شما در ایران فراهم کند. شما میتوانید به راحتی این کالاها را از سایت و فروشگاه تاپ یدک خریداری کنید و یا برای مشاوره بهتر با مشاورین ما در تاپ یدک تماس حاصل نمایید. شماره تلفن های تماس : 02133999117 و 02133920899 و همچنین ایمیل با ما در تماس باشید تا در کمترین زمان نیاز شما را برطرف نماییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید